maanantai 24. marraskuuta 2008

Miten kaikki oikeastaan alkoi?

Minä ja perheeni olimme tulleet tilanteeseen, joka on tuttu monille veneilijöille jo ennen meitä. Tilat entisessä veneessämme (FE83) olivat käyneet ahtaiksi, olimmehan kasvaneet ihmisinä (puhun tässä kyllä vain omasta puolestani), eli >10 kg parissakymmenessä vuodessa. Lisäksi selkäkin vihoitteli ajoittain, eikä jatkuvasti selkä pienessä kiertoliikkeessä purjehtiminen asiaa ainakaan parantanut, ja niin päätös ruorilla varustetun veneen hankkimiseksi oli mielestäni hyvinkin perusteltu! Eri veneitä katseltuamme oli veneeltä toivomamme ominaisuudet jo suht nopeasti selvät, ja vaihtoehdot supistuivat muutamaan eri merkkiin, joista päädyimme yksissä tuumin Targaan. Olkoonkin että veneen luonne hieman muuttui pappamaisemmaksi, mutta asia oli etukäteen tiedossa ja hyväksyttykin muutos. Rahalla, sen määrällä, ei tässä tapauksessa ole tietenkään mitään tekemistä veneen valinnan kanssa ;-)
Targassa eniten kiehtoi istumalaatikon suojaisuus ja koko kuomu, sekä erillinen takakajuutta perheen nuorisoa silmälläpitäen. Matalahan Targa on sisältä nyky veneisiin nähden, mutta sitä ei kuitenkaan koettu ongelmaksi, sillä harvassa veneessä muutenkaan 185 cm mahtuu suorana seisomaan.
Sopivan yksilön löydyttyä kaupat syntyivät nopeasti, ja syksyllä ehdimme venettä muutaman viikonlopun ajan käyttääkin, ja sen toimivuuteen hyvin tutustua. Vene tuntui siltä miltä pitikin, ja myös kaikkien perheenjäsenten tyytyväisyys veneeseen tuntui mukavalta. Ostaessamme olimme tietoisia että olimme hankkineet jonkinasteisen "projektin". Vene itsessään oli siisti, runko ja kyljet erittäinkin hienossa kunnossa, vain ajan hammas oli tiettyihin kohtiin sisustuksessa jo kerinnyt jälkensä jättämään, ei tosin mitään ihmeempää mistä ei tekevä selviäisi omin avuin. Itse kuvailisin urakkaa lieväksi (yritän siis psyykata itseäni), mutta moni on varmasti kanssani eri mieltä, no nehän ovat vaan mielipiteitä. Joka tapauksessa pientä päivityksen tarvetta veneessä mielestämme oli, ja sormet syyhyten kunnostus aloitettiin.
Tässä aluksi pientä listaa mitä päätettiin hankkia ja/tai vaihtaa tai vähintään korjata...
  • rullagenua, tilattu Hauteralta, laminaattia, ja radiaali leikattuna.
  • vinssit, tilattu Englannista, Harken ST40
  • skuuttilukkoja 4kpl, sekä kansipylpyrä, Lewmar, plokeja ym, ison nostimet mastolta siirretään istuinkaukaloon
  • kikkatanko, Selden
  • kolmilapainen taittolapapotkuri, Volvo
  • jääkaappi, kompressorikäyttöinen
  • sisustuksen verhoilu (Marina soft, Muovikum oy), ja puuosien lakkaus tarvittavalta osin
  • kaikki vaneriosat (verhoilun alla ja patjojen alla) pyritään käsittelemään puunsuojalla
  • loki, kaiku, ja tuulimittarin uusinta, Silva NX
  • patjaston uusinta salongissa, vaihtuikin koko veneeseen
  • muutamia valaisimia uusitaan, ja osassa polttimot korvataan ledeillä
  • aurinkopaneeli ja säädin, Naps, mahdollisesti myös uudet geeliakut hupipuolelle
  • sähkötöiden uusinta niiltäosin kuin korjattavaa eteen ilmestyy, ja maasähkö
  • lämmityslaite Eberspächer, vuotavat pakokaasuletkut ja pakoputki vaihtoon, sekä lämminilmaputkien eristys
  • sprayhoodin/kuomun pesu ja korjaus
  • uimataso perään, ja "puukspröötti" keulaan, sekä portaat
  • tuuletusventtiilit uudet
  • vuotavat kattoluukut purettava, ja uudelleen tiivistettävä, samoin ikkunat
  • läpiviennit tarvittaessa
  • vaatekaapin muutos hyllytilaksi
  • matto salonkiin

Jatkuu joskus...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti